Wil je elke ochtend uitgerust opstaan? Lees hier hoe dat kan


Voor je mentale en geestelijke gesteldheid is goed slapen een essentieel onderdeel. Je wilt je dag fit beginnen en niet moe je bed uitkomen. Heb jij problemen met slapen en wil je ook zo fris als een hoentje wakker worden? Met onderstaande tips slaap jij weer als een roosje.

Sta uitgerust op met voldoende beweging door de dag heen

Voor lichaam en geest is bewegen belangrijk, voor de kwaliteit van slapen kan sporten een positief effect hebben waardoor je uitgerust opstaat. Met name wandelen en yoga zijn goed voor de nachtrust. Een wandeling in de frisse lucht komt zeker ten goede, doe geen intensieve sporten omdat dit juist weer het inslapen moeilijker maakt. Sport je intensief, is het verstandig dit eerder op de dag te doen.

Geen cafeïne in de namiddag

Adenosine is een stofje in de hersenen die registreert hoe lang je wakker bent. Een piek van dit stofje maakt je slaperig. Door cafeïne te drinken worden de signalen die adenosine verstuurt gedempt. Je hebt het gevoel na het drinken van een kop koffie dat je meer energie hebt. Om het cafeïnegehalte te halveren heeft je lichaam vijf tot zeven uur nodig. Drink dus vanaf het eind van de middag zo min mogelijk cafeïne.

Bekijk ook:

Deze feiten en fabels over hooikoorts kende je nog niet

Wil je elke ochtend uitgerust opstaan? Lees hier hoe dat kan 13

Optimale omstandigheden om te slapen

Een koele en frisse kamer zorgt voor een betere nachtrust, een ventilator kan voor de nodige verkoeling zorgen tijdens de nacht. Doe alles wat niet in de slaapkamer hoort weg zoals een televisie, computer of smartphone. Een wekkerradio waar je de tijd op ziet kan ook tegenwerken, haal deze weg of draai de wekker om. Heb je het idee dat je matras niet optimaal is? Vind uit wat voor jou het perfecte matras is.

Geen alcohol voor het slapen gaan

Veel mensen hebben het weleens meegemaakt, na te diep in het glaasje te hebben gekeken val je als een blok in slaap. Wanneer de alcohol is uitgewerkt schiet je wakker, en kom je niet meer in slaap. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je geen diepe slaap bereikt. Je slaapt niet alleen beter zonder alcohol, je voorkomt ook een kater de volgende ochtend.

Doe een eventuele powernap vroeg in de middag

Een dipje heeft bijna iedereen in de middag, plots zit je achter je bureau te knikkebollen. De bekende powernap is niets mis mee, tenzij deze niet te lang is. 15 a 20 minuten kan geen kwaad, vaak helpt het om de rest van de dag door te komen. Doe een powernap niet na 3 uur ‘s middags, anders val je in de avond moeilijker in slaap.

Bekijk ook:

Nieuwe dodelijke tekenziekte rukt op. Wat is het en waar komt het voor?

Wil je elke ochtend uitgerust opstaan? Lees hier hoe dat kan 14

Voor het slapen gaan ontspannen

Dagelijks ondervinden veel mensen stress, dit kan van invloed zijn op het inslapen. Ga bewust ontspannen voor het slapen, lees een boek of neem een lekker warm bad. Ook ademhalingsoefeningen of mindfulness kan helpen om te ontspannen. Het is misschien even zoeken waar jij van ontspant maar het is zeker de moeite waard.

Blijf geen uren draaien in je bed

Lig je al een uur te draaien in je bed en kun je niet slapen? Vaak begin je dan te piekeren of je raakt geïrriteerd. Ga pas naar bed wanneer je je moe voelt, lukt het na 20 minuten niet om in slaap te vallen? Sta weer op en probeer nog wat te ontspannen, tot je moe genoeg bent om naar bed te gaan.

Tot slot misschien wel het belangrijkste voor een goede nachtrust is een goed bed & matras. Wanneer je niet uitgerust wakker wordt is het goed om je te verdiepen in je bed en matras. Tegenwoordig wordt gebruikgemaakt van verschillende technologieën om het perfecte matras te kunnen ontwerpen



https://www.trending.nl/health/uitgerust-opstaan/