Klanten ontvangen in je onderneming


Hoe wil je je tonen als onderneming? Het is een vraag waar je bij stilstaat wanneer je de huisstijl van je onderneming bepaalt, maar daar blijft het niet bij. Je ontvangstruimte op een juiste manier inrichten is minstens even belangrijk. Hoe je klanten ontvangt en op welke manier ze een eerste blik werpen op je activiteiten is even belangrijk als het fysieke visitekaartje dat je afgeeft om te netwerken. Enkele tips.

Huisstijl doortrekken

Besteed voldoende aandacht aan het doortrekken van je huisstijl. Zorg dat je logo op een moderne manier wordt vormgegeven in je onthaalruimte. Geef bijvoorbeeld een accentmuur dezelfde kleur als je logo en je creëert meteen herkenbaarheid. De zichtbaarheid van je activiteiten en de naam van je onderneming moeten de eyecatcher worden wanneer een klant voor het eerst binnenwandelt. 

De keuze voor de juiste kleuren en materialen verdient zeker je aandacht. Denk hierbij aan een warme print indien je voor behang kiest of pasteltinten die tegelijkertijd rust en moderniteit uitstralen. Combineer ze met de juiste verlichting en enkele accenten zoals planten, een koffiehoek of waterdispenser in een moderne setting.

Welgekomen

Zorg voor een aangename sfeer wanneer een klant jouw ontvangstruimte binnenwandelt. Dat begint al bij een duidelijk pijltje of vermelding waar de klant of een vertegenwoordiger zich kan aanmelden. Maak meteen duidelijk waar de klant naartoe moet zodat hij zich welkom voelt. Eens de klant binnenwandelt, is het essentieel om hem meteen te woord te staan.

Een vriendelijke glimlach en verwelkoming door een van je personeelsleden is essentieel. Door het creëren van een balie zorg je ervoor dat niemand onopgemerkt binnenkomt. Vandaag hoeft een balie zeker geen zakelijke aankleding te krijgen maar eerder een gezellige en moderne look. Zo zijn een aantal leuke zeteltjes in een kleur die bij je onderneming past zeker een aanrader. Je kan daarbij beter meteen een bijpassende salontafel kopen zodat je een mooi hoekje kunt samenstellen waar de klant zich welkom voelt. Het zorgt ervoor dat je klant rustig kan wachten op zijn afspraak in een prettige omgeving die de ziel van je onderneming weerspiegelt.

Nieuwe aanpak

Vandaag zijn de tips voor de inrichting van een onthaalruimte helemaal anders dan pakweg twintig jaar geleden. Waar men vroeger koos voor een interieur met strakke elementen en wat koelere kleuren, is het vandaag de boodschap om in te zetten op een gezellig interieur. Zo kies je vandaag qua meubels niet meer voor een archiefkast in je onthaalruimte maar voor een moderne vitrinekast waarin je enkele eyecatchers van je onderneming laat zien aan het grote publiek. Het is de ideale plaats om een award uit te stallen, je visitekaartjes te zetten, gadgets te plaatsen met het logo van je onderneming, …  Kortom, toon wie je bent als onderneming en zet je troeven in de verf. Zo vertel je jouw verhaal en toon je jouw bedrijfsidentiteit al vanaf de eerste kennismaking. 



https://ondernemers.com/klanten-ontvangen-in-je-onderneming/